Algemene Voorwaarden

1. Website

De op deze website verstrekte informatie en geleverde diensten, alsook elke software dienstig voor het gebruik hiervan zijn beschermd door (intellectuele) eigendomsrechten, die exclusief toebehoren aan Personal Finance Planners, met maatschappelijke zetel te 1730 Asse, Lindendries 29,  ondernemingsnummer 0759.991.436.

De gehele of gedeeltelijke reproductie, verspreiding, verkoop, publicatie, aanpassing, vertaling, bewerking of gebruik voor commerciële doeleinden op eender welke wijze is uitdrukkelijk verboden. Uitzonderingen hierop kunnen enkel worden verleend mits voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van Personal Finance Planners. Het opslaan van informatie van de website in een database is uitdrukkelijk verboden, met uitzondering van het automatisch ‘cachen’ van de informatie door de browser. Het is wel toegelaten om zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming de op deze website gepubliceerde artikels te gebruiken of te reproduceren als privépersoon voor strikt persoonlijk gebruik.

Personal Finance Planners geeft geen waarborgen aangaande de juistheid, volledigheid en de accuraatheid van de informatie op haar website, ongeacht of het gaat om eigen vergaarde dan wel door derden geleverde informatie. De raadpleging en het gebruik van de website gebeurt op autonome verantwoordelijkheid van de bezoeker. Personal Finance Planners is niet aansprakelijk voor mogelijke schade, van welke aard ook, zowel rechtstreekse als onrechtstreekse, die de bezoeker zou lijden door acties genomen op basis van informatie verworven door bezoek aan deze website.

Door het eenvoudig raadplegen of op andere wijze gebruiken van deze website gaat elke bezoeker impliciet akkoord met de algemene voorwaarden.

 

2. Dienstverlening

De prestaties van Personal Finance Planners omvatten zowel het opstellen van een financieel plan als het formuleren van de gepaste adviezen om de verschillende doelstellingen van de klant te ondersteunen.

De correcte methodiek van financiële planning en de toepassingen van de wettelijke bepalingen zorgt ervoor dat Personal Finance Planners steeds een advies dient te geven over diverse domeinen omtrent uw volledig vermogen. Deze domeinen zijn:

–             Burgerlijk recht
–             Fiscaal recht en fiscaliteit
–             Sociale zekerheid en bestaanszekerheid
–             Economische en financiële context

De taken kunnen als volgt omschreven worden:

2.1 Niet recurrente opdracht:
Opstellen van een vermogensanalyse, risicoanalyse, pensioenanalyse en/of successieanalyse

·         Overzicht van de huidige persoonlijke situatie

·         Inventaris van de verschillende vermogenscomponenten in een activa- en passiva balans

·         Balans van inkomsten en uitgaven

·         Overzicht van de doelstellingen van het plan

·         Overzicht van de risicoanalyses voor vroegtijdig overlijden, invaliditeit, werkloosheid en scheiding, inflatie

·         Bepaling van de mogelijke pensioenleeftijden en het geprojecteerde vermogen

·         Overzicht van de geprojecteerde cashflows in functie van de doelstellingen

·         Optimalisatie van het vermogen en de vermogensstructuur in functie van de doelstellingen

·         Bepalen van de mogelijke successie en/of schenkingsrechten

·         Optimalisatie van de successie situatie

·         Bepalen van een actieplan voor toewijzing van het vermogen aan de gepaste allocatie klassen

·         Opstellen van een totaaloverzicht van voorgaande en bespreking met de klant van de resultaten en voorgestelde acties

2.2 Recurrente opdrachten: Opvolging en actualisering van voorgaand plan

·         Periodieke opvolging van de beleggingen in functie van de doelstellingen en de vooropgestelde projecties

·         Actualisatie van de verschillende componenten (balans, risico analyses, cashflows, optimalisaties en actieplan) en het totaaloverzicht door wijzigingen in het vermogen, de persoonlijke en familiale situatie en/of de geldende wettelijke regels en desbetreffende reglementeringen

 

3.   Verplichtingen van de klant

Wat de opdracht die werd toevertrouwd aan Personal Finance Planners betreft, verbindt de klant zich strikt tot de samenwerking en tot het nauwkeurig en tijdig bezorgen van alle noodzakelijke documenten, gegevens en informatie voor de uitvoering van de opdracht.

De klant verbindt zich er bovendien toe om:

·        de werkzaamheden die tot zijn verantwoordelijkheid behoren, in voorkomend geval, uit te voeren in overeenstemming met de overeenkomst;

·        tijdig Personal Finance Planners op de hoogte te brengen van elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die een invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de overeenkomst;

·        Personal Finance Planners correcte, nauwkeurige en bijgewerkte informatie te bezorgen, evenals elke latere wijziging hiervan die gepaard met een eventuele aanpassing van de overeenkomst van Personal Finance Planners en in het bijzonder, zonder uitputtend te zijn, wat betreft de aanzienlijke wijzigingen van zijn financiële situatie, zijn geldmiddelen, zijn uiteindelijke begunstigden, en dit ten laatste binnen een termijn van 2 weken na kennisneming van deze informatie of wijziging ervan door de klant;

·        als Personal Finance Planners dit vraagt hem schriftelijk te bevestigen dat de bezorgde documenten, inlichtingen en toelichting correct en volledig zijn;

·        na te gaan of de documenten opgesteld door Personal Finance Planners overeenstemmen met zijn verwachtingen en met de door hem bezorgde informatie en, als dit niet het geval is, om Personal Finance Planners hier zo snel mogelijk van op de hoogte te brengen.

Bovendien moet de klant uiteraard zo snel mogelijk elke wijziging van zijn coördinaten melden aan Personal Finance Planners, alsook alle wijzigingen met betrekking tot de uiteindelijke begunstigden.

 

4.   Verplichtingen van Personal Finance Planners

Uitgezonderd wat de naleving van de wettelijke termijnen betreft, is de verplichting die Personal Finance Planners aangaat ten overstaan van zijn klant een inspanningsverplichting. Personal Finance Planners voert met de vereiste zorg de hem toevertrouwde opdrachten in volledige onafhankelijkheid uit, krachtens een middelenverbintenis.

Hij waakt erover dat de gepresteerde diensten worden geleverd volgens de deontologische normen en de beroepsnormen zoals gedefinieerd in de relevante wetgeving en regelgeving van kracht op het moment van de uitvoering van de overeenkomst.

Behoudens afwijking in de overeenkomst is Personal Finance Planners niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de klant hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten, inventarissen en bewijsstukken van alle aard, die hem door de klant worden toevertrouwd of voorgelegd als zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten dienen.

Als Personal Finance Planners beroep dient te doen op een externe ddienstverlener, moet deze op voorhand worden goedgekeurd door de klant omwille van de vertrouwelijke gegevens die kunnen gebruikt worden in de relatie met een externe dienstverlener. Voor deze relaties heeft Personal Finance Planners een kader gecreëerd dat definieert wanneer en hoe er beroep kan gedaan worden op een externe dienstverlener:

·        De opbouw, zelfs van een gedeelte van een financieel plan, kan niet toevertrouwd worden aan een externe dienstverlener omwille van de vertrouwelijkheid in de relatie tussen klant en Personal Finance Planners.

·        Het beroep op een externe dienstverlener doet zich alleen voor wanneer Personal Finance Planners de gevolgen van een advies niet kan berekenen. Personal Finance Planners blijft verantwoordelijk voor het advies maar draagt de kosten niet.

In geen enkel geval draagt Personal Finance Planners de fiscale of notariële lasten die verbonden zijn aan het uitvoeren van de acties gedefinieerd in het plan.

Personal Finance Planners, evenals zijn gevolmachtigde(n) of aangestelde(n) en alle gevolmachtigde(n) en aangestelde(n) van zijn eventuele onderaannemer, zijn tot het beroepsgeheim gehouden, overeenkomstig de geldige wetgeving, onder voorbehoud evenwel van toepassing van de bepalingen van de wetgeving en reglementering tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme. Bovendien zijn alle hierboven vermelde personen gehouden aan het beleid voor voorkomen van belangenconflicten zoals gedocumenteerd in bijlage 1 van de conventie.

Personal Finance Planners is bij wet verplicht de klant te wijzen op de specifieke gedragsregels overeenkomstig de wet van 24-4-2014 op het statuut van onafhankelijke financiële planner:

·         het feit dat hij optreedt als een partij die onafhankelijk is ten aanzien van de emittenten en de gereglementeerde ondernemingen;

·         het verbod om vergoedingen, commissies en andere geldelijke voordelen rechtstreeks of onrechtstreeks in ontvangst te nemen van gereglementeerde ondernemingen of emittenten;

·         het verbod om gelden en financiële producten van zijn klanten in ontvangst te nemen en bij te houden;

·         het verbod om zijn klanten beleggingsadvies te verstrekken [als bedoeld in artikel 2, 9°, van de wet van 25 oktober 2016 betreffende de toegang tot het beleggingsdienstenbedrijf en betreffende het statuut van en het toezicht op de vennootschappen voor vermogensbeheer en beleggingsadvies], en ruimer gezien, het verbod om enig advies over transacties in individuele financiële producten te verstrekken;

·         het verbod om mandaten of volmachten te bezitten op rekeningen van zijn klanten, tenzij op rekeningen van inwonende gezinsleden en van handelsvennootschappen waarvan hij effectief leider is.

 

5.   Aansprakelijkheid

5.1 Beperking van de aansprakelijkheid

Personal Finance Planners ziet erop toe dat de diensten worden geleverd in overeenstemming met de deontologische normen en de beroepsnormen zoals gedefinieerd in de relevante wetgeving en regelgeving van kracht op het moment van de uitvoering van de overeenkomst.

Personal Finance Planners kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de gevolgen van eventuele latere wijzigingen – eventueel met terugwerkende kracht – van deze wettelijke en regelgevende bepalingen. Bovendien kan Personal Finance Planners niet aansprakelijk worden gesteld voor de vergissingen en beroepsfouten die door het even wie zouden zijn begaan voordat de overeenkomst van kracht werd.

Tot slot kan, in overeenstemming met het gewoonterecht, de aansprakelijkheid van Personal Finance Planners enkel worden ingeroepen voor opdrachten waarvan werd aangetoond dat deze door hem werden aanvaard.

Er wordt aan Personal Finance Planners en de klant ook gevraagd om wederzijds, en zo veel mogelijk schriftelijk, hun bezwaren, opmerkingen, aanbevelingen en adviezen aan elkaar kenbaar te maken.

 

5.2 Verzekering van Personal Finance Planners

In overeenstemming met de geldende wetgeving heeft Personal Finance Planners zijn professionele burgerlijke aansprakelijkheid laten dekken door een verzekeringscontract volgens de normen van de wet op de onafhankelijk financiële planner.

De dekking is beperkt tot de geleden schade en tot maximaal 5 keer het bedrag van de gefactureerde honoraria voor de dienstverleningen die aan de oorsprong liggen van de schade. De verzekering omvat een franchise van 625 euro (gebaseerd en geïndexeerd op het indexcijfer van de consumptieprijzen ten opzichte van het basisindexcijfer van de maand december 2013).

Deze beperkingen zijn eveneens van toepassing op alle aanspraken uit hoofde van de uitvoering van de opdracht, die gericht zouden worden tegen alle personen, vennoten, bestuurders en/of zelfstandige medewerkers, die de hoedanigheid van verzekerde hebben in de zin van desbetreffend verzekeringscontract.

Indien zou blijken dat twee of meer schadegevallen voortvloeien uit één en dezelfde fout, worden zij beschouwd als één enkel aansprakelijkheidsgeval en wordt de aansprakelijkheid derhalve beperkt tot het hoogste bedrag van de bedragen die van toepassing zijn op de betrokken opdrachten of overeenkomsten.

 

6.   Beroepsgeheim en antiwitwaswetgeving

Personal Finance Planners en zijn mandatarissen of medewerkers worden geacht in het kader van de hen toevertrouwde opdrachten het beroepsgeheim, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving na te leven.

In afwijking daarvan, is Personal Finance Planners van zijn beroepsgeheim ontheven in het kader van de wetgeving tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.

De klant bevestigt dat hij op de hoogte is van het feit dat Personal Finance Planners onderworpen is aan de wet tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en hij verbindt zich ertoe om hem onmiddellijk alle informatie en/of documenten te bezorgen die vereist zijn in het kader van deze wetgeving.

 

7.   Privacy – verwerking van de gegevens

De klant bevestigt dat hij de voorwaarden van de privacyverklaring van Personal Finance Planners met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens aanvaard heeft en dat hij op de hoogte gebracht werd van het feit dat de privacyverklaring op ieder moment kan opgevraagd worden via Personal Finance Planners of via de website van Personal Finance Planners.

 

8.   Duur en opzegging van de overeenkomst

8.1 Niet recurrente opdrachten

8.1.1      Bepaling

Onder niet recurrente opdrachten wordt verstaan: een niet repetitief éénmalige opdracht die na de uitvoering ervan afgelopen is.

8.1.2.      Duur en einde van de overeenkomst

Behoudens tegenbewijs wordt de overeenkomst met betrekking tot een niet-recurrente opdracht geacht voor bepaalde duur te zijn gesloten. Ze eindigt door de uitvoering van de opdracht en, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de opdracht, door de levering van de overeengekomen prestaties.
In toepassing van art. 1794 BW, en desgevallend, in afwijking van art 2004 BW, heeft de klant het recht om de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen mits betaling aan Personal Finance Planners van:

·         de kosten en erelonen die overeenstemmen met de reeds uitgevoerde werkzaamheden;

·         alles wat Personal Finance Planners bij de uitvoering van de opdracht had kunnen winnen.

Deze schadeloosstelling wordt op werkelijke basis berekend, met een minimum van 25% van de erelonen die verschuldigd waren geweest in geval van volledige uitvoering van de opdracht.

 

8.2 Recurrente opdrachten

8.2.1       Bepaling

Onder recurrente opdracht wordt verstaan: alle opdrachten die een repetitief karakter hebben en dus niet vallen onder de definitie voorzien in punt 8.1.1 van niet-recurrente opdrachten.

8.2.2       Duur en einde van de overeenkomst

Tenzij de overeenkomst hiervan afwijkt, wordt de overeenkomst voor recurrente opdracht geacht voor onbepaalde duur te zijn aangegaan. Beide partijen kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen, middels een opzegging per aangetekende brief.
Behalve bij onmiddellijke beëindiging om bepaalde redenen (zie punt 8.3) moet Personal Finance Planners die een eind stelt aan de overeenkomst een opzeggingstermijn van drie maanden naleven. Deze opzeggingstermijn kan, in onderlinge overeenstemming tussen de partijen worden vervangen door een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 25% van de erelonen die overeenstemmen met de prestaties die gewoonlijk door Personal Finance Planners werden geleverd met betrekking tot een volledig kalenderjaar.
Behalve bij onmiddellijke beëindiging om bepaalde redenen (zie punt 7.3) moet de klant die een einde stelt aan de overeenkomst een forfaitaire verbrekingsvergoeding betalen van 25% van de erelonen die overeenstemmen met de prestaties die gewoonlijk door Personal Finance Planners werden geleverd met betrekking tot een volledig kalenderjaar. Deze verbrekingsvergoeding kan in onderlinge overeenstemming tussen de partijen worden vervangen door een opzeggingstermijn van 3 maanden.
Tijdens de opzeggingstermijnen blijven de voorschriften van de overeenkomst en onderhavige algemene voorwaarden onverkort van kracht.

 

8.3 Afhandeling

Na beëindiging van de overeenkomst worden alle documenten die toebehoren aan de klant ter beschikking gesteld van de klant of zijn gevolmachtigde.

 

8.4 Onmiddellijke beëindiging

In alle gevallen kan Personal Finance Planners de overeenkomst op elk ogenblik, zonder opzeggingstermijn en zonder vergoeding beëindigen, indien er redenen zijn die de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk maken, zoals:

·         omstandigheden die de onafhankelijkheid van Personal Finance Planners in het gedrang brengen;

·         omstandigheden die de uitvoering van de opdracht conform de beroepsnormen en deontologische normen onmogelijk maken;

·         de kennelijke tekortkomingen van de klant ten aanzien van zijn eigen verbintenissen zoals omschreven in de onderhavige algemene voorwaarden en in de overeenkomst;

·         in geval van een insolventieprocedure, ontbinding, collectieve schuldenregeling of kennelijk onvermogen van de klant.

De redenen die de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst verantwoorden, dienen aan de klant te worden meegedeeld. Naargelang de omstandigheden kan Personal Finance Planners zijn beslissing laten voorafgaan door een waarschuwing of een aanmaning aan de klant.
Wanneer hij de overeenkomst stopzet, wijst Personal Finance Planners de klant op de rechtshandelingen die dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van zijn rechten, en waarvoor hij opdracht had gekregen.
De klant kan ten allen tijde, zonder naleving van een opzeggingstermijn en zonder betaling van een schadevergoeding, de overeenkomst stopzetten, indien Personal Finance Planners kennelijk in gebreke blijft zijn eigen verbintenissen uit te voeren, zoals omschreven in onderhavige algemene voorwaarden en in voorkomend geval de overeenkomst. Dit geldt ook voor de situatie waar de klant de overeenkomst stopzet omwille van een belangenconflict waarbij de klant een identificeerbaar nadeel heeft. Hij zal in elk geval zijn beslissing laten voorafgaan door een geschreven ingebrekestelling aan Personal Finance Planners.

 

8.5 Opschorting van de uitvoering van verbintenissen

In geval van niet-nakoming, van niet-correcte of niet-tijdige uitvoering van de klant van zijn verbintenis(sen), bijvoorbeeld in het geval van niet-betaling van erelonen, is Personal Finance Planners gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen op te schorten of uit te stellen totdat de klant aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

Personal Finance Planners brengt de klant hiervan schriftelijk op de hoogte. Indien er na de aanvang van de schorsing of het uitstel van uitvoering, werken dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van de rechten van de klant binnen de drie maanden, en waarvoor Personal Finance Planners opdracht had gekregen, wijst hij de klant hierop.

Alle kosten en lasten (inclusief boetes en schadevergoedingen) voortvloeiend uit de opschorting of het uitstel zijn ten laste van de klant.
Personal Finance Planners is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten met betrekking tot de reeds verrichte werkzaamheden.

 

9.    Erelonen en betalingsmodaliteiten

9.1 Niet-recurrente opdracht

Zoals overeengekomen op basis van de voorafgaandelijke offerte zal Personal Finance Planners een éénmalig forfaitair tarief aanrekenen. Dit tarief wordt voor het tekenen van de overeenkomst aan de klant gecommuniceerd. Dit bedrag is gebaseerd op het huidig geschatte werkvolume, de moeilijkheidsgraad van het dossier, de aard van de activa en de ingeschatte tijd die Personal Finance Planners eraan dient te besteden. Indien één van deze factoren in de toekomst zouden wijzigen, zullen de erelonen overeenkomstig worden aangepast.

Bij het berekenen van bovenvermeld bedrag van de forfaitaire vergoeding werd er rekening mee gehouden dat alle informatie, die noodzakelijk is om de diensten uit te voeren, door de klant tijdig zal worden overgemaakt, en dat deze informatie volledig, accuraat en gestructureerd is – dit in uitvoering van de eigen verbintenissen van de klant. Het niet voldoen aan deze voorwaarde kan leiden tot bijkomende erelonen.

Het forfait is uitsluitend van toepassing op de prestaties vermeld onder punt 2.1. Voor alle bijkomende prestaties is een bijkomend ereloon van toepassing.

De erelonen zijn te betalen binnen de 15 kalenderdagen na verzending van de factuur en dit door overschrijving op de bankrekening van Personal Finance Planners.

 

9.2 Recurrente opdracht

Zoals overeengekomen op basis van de voorafgaandelijke offerte of het standaardtarief, zal Personal Finance Planners een jaarlijks ereloon aanrekenen voor de verrichte prestaties. Alle tarieven zoals beschreven in punt 9.2 zijn jaarlijks indexeerbaar.

De erelonen zijn te betalen binnen de 15 kalenderdagen na verzending van de factuur en dit door overschrijving op de bankrekening van Personal Finance Planners.

 

9.3 Betwistingen

Alle betwistingen over de gevorderde erelonen en/of kosten moeten schriftelijk aan Personal Finance Planners geprotesteerd worden binnen een termijn van 15 kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de ereloonnota. Na die termijn wordt de schuldvordering als definitief beschouwd en is het bedrag op onbetwistbare wijze verschuldigd. 
Alle vervallen en niet betaalde sommen brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest op van 2% bruto per maand, te rekenen vanaf de vervaldag. Bovendien zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding van 250,00 euro aangerekend worden. Deze forfaitaire vergoeding kan, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, desgevallend verhoogd worden met de vergoeding van de opgelopen invorderingskosten, met inbegrip van de op basis van het Gerechtelijk Wetboek bepaalde rechtspleging.
In geval van niet betaling van bedragen die verschuldigd zijn, behoudt Personal Finance Planners zich het recht voor 15 dagen na een per post aangetekend schrijven zijn prestaties te schorsen tot wanneer de schuld volledig is betaald.

 

10.      Waarborgen

Personal Finance Planners verbindt zich ertoe:

·        Om alle informatie die de klant geeft, strikt vertrouwelijk te behandelen.

·        Om altijd de wettelijke gedragsregels na te leven die gelden voor het verstrekken van de raad over financiële planning. Een overzicht van deze gedragsregels kan op ieder moment opgevraagd worden via Personal Finance Planners.

·        Om bij advies inzake financiële planning altijd in het belang van de klant te handelen conform haar belangenconflictenbeleid en vereist door de wet van onafhankelijke financiële planners.

 

11.      Duurzame gegevensdrager

Als duurzame gegevensdrager wordt gekozen voor papier. De klant krijgt evenwel de keuze om een andere duurzame gegevensdrager aan te duiden bij het tekenen van de overeenkomst.

 

12.      Aanvaarding

Door de overeenkomst te ondertekenen, verklaren de partijen zich uitdrukkelijk akkoord met de voorwaarden die in deze overeenkomst vervat liggen, alsmede met de algemene voorwaarden en de privacyverklaring die bij deze overeenkomst worden gevoegd en hiermee worden geacht één geheel uit te maken.

 

13.      Interne gedragsregels

Personal Finance Planners (hierna afgekort PFP) zal ten allen tijde onderstaande gedragsregels respecteren:

·        Bij het verstrekken van raad over financiële planning, zet PFP zich op loyale, billijke en professionele wijze in voor de belangen van haar klanten.

·        Alle informatie die PFP aan klanten of potentiële klanten verstrekt, met inbegrip van publicitaire mededelingen, moet correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Indien externe bronnen gebruikt worden in het klantenrapport, zal dit duidelijk vermeld worden.

·        Bij het verstrekken van raad over financiële planning moet PFP zich schikken naar boek VI van het Wetboek van Economisch Recht, en daarbij handelen als waren hun niet-professionele klanten allen consumenten in de zin van deze wet.

·        Alvorens raad over financiële planning te verstrekken aan klanten en potentiële klanten, zal eerst een modelovereenkomst worden opgesteld, dewelke ondertekend wordt door zowel de klant als PFP. 

·        Vooraleer raad over financiële planning mag worden verstrekt, moet alle vereiste informatie over de persoonlijke situatie van de klant, waaronder informatie over zijn financiële, familiale en professionele situatie, alsook zijn doelstellingen en behoeften inzake financiële planning, schriftelijk worden ingezameld, zodat hem passende raad kan worden gegeven. De informatie over de vermogensrechtelijke situatie van de klant bevat gegevens over de aard en omvang van zijn reguliere inkomsten, zijn activa, waaronder liquide middelen, beleggingen en vastgoed, en zijn reguliere of geplande financiële verplichtingen. De informatie over de doelstellingen en behoeften van de klant inzake financiële planning dient voldoende nauwkeurig te zijn opdat de raad over financiële planning aan de opgelegde vereisten kan voldoen. Als het niet mogelijk blijkt de vereiste informatie in te zamelen, mag aan die klant geen raad over financiële planning worden gegeven.
Deze informatie wordt behandeld conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. Het is verboden om de klanten ertoe aan te zetten de krachtens de wet vereiste informatie niet te verstrekken.
De persoon die raad over financiële planning verstrekt, mag zich baseren op de informatie die verstrekt is door de klant tenzij hij weet of zou moeten weten dat deze informatie kennelijk verouderd, onnauwkeurig of onvolledig is.
De informatie over de persoonlijke situatie van de klant moet geüpdatet worden gedurende de hele duur van de contractuele relatie van het verstrekken van raad over financiële planning.

·         De raad over financiële planning moet aan de volgende voorwaarden voldoen:    

1.      de raad moet op een multidisciplinaire analyse van het vermogen van de klant zijn gebaseerd, conform artikel 29, § 1, van de wet;

2.      de raad is gepersonaliseerd en adequaat, rekening houdend met de persoonlijke situatie van de klant, meer bepaald met zijn familiale, professionele en financiële situatie;

3.      de raad voldoet aan de behoeften en de doelstellingen van de klant;

4.      de risico’s die verbonden zijn aan de strategieën inzake financiële planning die aan de klant aanbevolen worden, dienen evenredig te zijn aan de persoonlijke situatie van de klant en aan zijn behoeften en doelstellingen.

·         Behoudens op uitdrukkelijk verzoek van de klant, moet de raad over financiële planning gebaseerd zijn op een multidisciplinaire analyse van de situatie van de klant waarbij de volgende aspecten aan bod komen:

1.      het burgerlijk recht;

2.      het fiscaal recht en de fiscaliteit;

3.      de sociale zekerheid en de bestaanszekerheid;

4.      de economische en financiële context;
Als een klant niet wenst dat er een multidisciplinaire analyse wordt gemaakt van zijn situatie waarbij de vier dimensies zoals hier beschreven, aan bod komen, moet dit uitdrukkelijk worden vermeld in de in de modelovereenkomst, met opgave van de dimensie(s) die niet zullen worden onderzocht.

·         Behoudens op uitdrukkelijk verzoek van de klant, moet de raad over financiële planning betrekking hebben op de optimalisatie van het algehele vermogen van de klant. Als een klant niet wenst dat de verstrekte raad over financiële planning betrekking heeft op de optimalisatie van zijn algehele vermogen, maar enkel op een deel ervan, moet dit uitdrukkelijk worden vermeld in de modelovereenkomst met opgave van de onderdelen van het vermogen die niet in aanmerking zullen worden genomen.

·         De raad over financiële planning moet gepersonaliseerd en passend zijn, rekening houdend met de ingezamelde informatie over de persoonlijke situatie van de klant, zijn doelstellingen en zijn behoeften inzake financiële planning.

·         Bij het verstrekken van raad over financiële planning moeten de volgende voorzorgsmaatregelen worden genomen:
a) als de mogelijke voordelen van een strategie inzake vermogensplanning worden benadrukt, moet ook een correcte en duidelijke indicatie van de desbetreffende risico’s worden gegeven;
b) de risico’s die inherent zijn aan de voorgestelde strategieën inzake vermogensplanning, moeten duidelijk zijn aangegeven, met vermelding van de mogelijke risico verhogende wisselwerking tussen verschillende strategieën;
c) aan de klant moet alle nodige toelichting worden verschaft over de mogelijke gevolgen van de in de bepaling onder b) bedoelde risico’s;
d) alle financiële en andere verplichtingen die de klant zou kunnen aangaan in het kader van de bepaalde strategieën, moeten duidelijk zijn beschreven;
e) als aan bepaalde strategieën inzake vermogensplanning waarborgen of beschermingen zijn gekoppeld, moet duidelijk en in detail zijn beschreven wat zij precies inhouden en onder welke voorwaarden zij in werking treden;
f) alle informatie die wordt verstrekt, moet in begrijpelijke taal worden geformuleerd, die is afgestemd op de persoonlijke situatie van de klant aan wie zij gericht is;
g) er mogen geen belangrijke elementen of waarschuwingen worden verhuld, afgezwakt of verdoezeld;
h) er moet worden aangegeven welke fiscale impact de strategieën inzake vermogensplanning hebben in het licht van de persoonlijke situatie van de klant;
i) als verschillende strategieën inzake vermogensplanning kunnen worden overwogen, moet aan de klant een vergelijking worden bezorgd van de voor- en nadelen van die strategieën;
j) als aan de klant simulaties worden verstrekt, moet toelichting worden gegeven bij de bij die simulaties gebruikte parameters en moet de aandacht van de klant met name worden gevestigd op het feit dat het louter om simulaties gaat;
k) de naam van de FSMA mag niet zodanig worden gebruikt dat daarmee wordt aangegeven of gesuggereerd dat zij de verstrekte raad onderschrijft of aanbeveelt.

·         Aan de klant moet zo spoedig mogelijk een duidelijk en volledig schriftelijk verslag over de verstrekte raad over financiële planning worden overhandigd. In dat verslag wordt aangetoond dat de verstrekte raad passend is gezien de persoonlijke situatie van de klant en rekening houdend met de multidisciplinaire analyse als bedoeld in punt 8.

·         PFP moet alle redelijke maatregelen nemen om belangenconflicten te voorkomen tussen henzelf, inclusief in voorkomend geval de personen die hen controleren, hun leiders en hun medewerkers, enerzijds, en hun klanten, anderzijds, of tussen hun klanten onderling, en, als het niet mogelijk blijkt een belangenconflict te vermijden, om dat conflict te identificeren en te beheren, teneinde aldus te voorkomen dat dit de belangen van hun klanten zou schaden.

·         Voor elke klant wordt een dossier samengesteld met daarin een kopie van de overeenkomst en van het verslag, alsook met alle andere bewijsstukken.
Dat dossier wordt gedurende minstens 10 jaar na de beëindiging van de contractuele relatie bewaard.

 

 

14.      Belangenconflicten

Overeenkomstig de gedragsregels bepaald door de wet van 25 april 2014 op de onafhankelijke financiële planner is Personal Finance Planners  en haar medewerkers (afgekort PFP) gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van financiële planning. De wettelijke regeling verplicht om zich op een loyale, billijke en professionele wijze in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van financiële planning.

Belangenconflictenbeleid

Met het oog op ons belangenconflictenbeleid hebben wij vooreerst de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) PFP en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van PFP. Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft PFP de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad.

1.      Beleid op het gebied van belangenconflicten

PFP is verplicht om een beleid en procedures uit te werken die gericht zijn op het voorkomen van belangenconflicten en het oplossen van conflictsituaties.

Hierna volgen de maatregelen en bepalingen van ons belangenconflictbeleid dat er op gericht is de belangen van u als klant te beschermen in geval van een belangenconflict bij het verstrekken van diensten in financiële planning.

Een belangenconflict is een situatie waarin, bij de uitoefening van haar activiteiten, de belangen van de financiële planner of externe dienstverlener en/of van haar klanten en/of van haar medewerkers rechtstreeks of onrechtstreeks met elkaar in strijd zijn. Zo ontstaat mogelijk een belangenconflict bij situaties waarin:

·         PFP of een relevante persoon zal waarschijnlijk een financieel voordeel behalen of een financieel verlies vermijden, ten koste van de klant.

·         PFP of een relevante persoon heeft een belang bij het resultaat van een aan de klant verleende dienst die verschilt van het belang van de klant bij dat resultaat.

·         PFP of een relevante persoon heeft een financiële of andere stimulans om het belang van een andere klant te bevoordelen boven het belang van de klant.

·         PFP of een relevante persoon heeft dezelfde bedrijfsactiviteiten als de klant.

PFP neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. De middelen die wij aanwenden om belangenconflicten te voorkomen en te beheersen omvatten organisatorische maatregelen en administratieve procedures voor de behandeling en de controle van acties. In dit verband zijn volgende gedragscodes en procedures van belang:

·         De gedragsregels uit de wettelijke vereisten van de wet van 25 april 2014 op de financiële planner.

·         Een gepast beleid voor belangenconflictbeheersing uit te werken en te onderhouden.

·         Een beleid dat erop toeziet dat de adviezen die PFP verstrekt een passend karakter hebben.

·         Een beleid dat het recht voorbehoudt van PFP om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant.

·         De gedragscode relatiegeschenken.

·         De klokkenluidersregeling.

 

2.      Getroffen maatregelen

Wij hebben al onze activiteiten doorgenomen om de situaties op te sporen die kunnen leiden tot belangenconflicten en hebben adequate procedures ingevoerd om eventuele conflictsituaties op een billijke manier te beheersen.

Onze procedures en gedragsregels bepalen dat onze medewerkers zich altijd onafhankelijk moeten opstellen in hun relaties met klanten. De maatregelen om iedere vorm van beïnvloeding te vermijden en een onafhankelijke houding te garanderen worden hierna beschreven.

Opleiding en begeleiding:
Wij zorgen voor een geschikte opleiding van onze betrokken medewerkers, zodat zij volledig op de hoogte zijn van hun verantwoordelijkheden en verplichtingen en in staat zijn belangenconflicten op een adequate manier te beheersen.

Geschenken:
Alle onze medewerkers moeten afzien van het vragen of aanvaarden van geschenken of voordelen die hun onpartijdigheid of hun integriteit op het spel kunnen zetten, ongeacht of deze geschenken of voordelen komen van klanten, leveranciers of derden.

Verrichtingen door medewerkers:
Onze medewerkers mogen de informatie over een klant waar zij in het kader van hun beroepsactiviteit over beschikken, niet gebruiken voor eigen rekening.

Mogelijkheid tot het afwijzen van een dienst:
Wanneer wij oordelen dat het belangenconflict niet kan opgelost worden, kunnen wij ervan afzien om voor de klant op te treden om haar eigen belangen te beschermen.

Bekendmaking van belangenconflicten – specifieke transparantie:
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door de zaakvoerder over de algemene aard, de risico’s en de genomen maatregelen, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact opnemen voor meer informatie

 

 

Contact

Personal Finance Planners

Onafhankelijk financieel planner

Erkend door de FSMA 

Lindendries 29, 1730 Asse

BE0759.991.436

(+32) 0456 116924

info@personalfinanceplanners.be